امنیت ‌اطلاعات و نگرانی کاربران کامپیوتر و اینترنت

امنیت ‌اطلاعات و نگرانی کاربران کامپیوتر و اینترنت

امروزه امنیت ‌اطلاعات و نگرانی کاربران کامپیوتر و اینترنت از جمله مهمترین دغدغه های مردم جهان به شمار می رود. اما امنیت اطلاعات چیست و چرا انقدر مهم است؟ در ادامه گریزی خواهیم داشت به یک نمونه عینی در چند هفته گذشته و سپس به معرفی امنیت اطلاعات و نیز چرایی اهمیت آن خواهیم پرداخت.

فیس بوک و رسوایی بزرگ

حتما خبر رسوایی فیس بوک در فروش اطلاعات میلیون ها کاربر این شبکه اجتماعی قدرتمند را به یاد دارید؟ این خبر بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان و حتی پارلمان اروپا داشت به گونه ای که نمایندگان پارلمان از مارک زاکربرگ بنیان گذار این شرکت خواستند تا در پارلمان اروپا حضور یافته و به منظور روشن کردن افکار عمومی به سوالات نمایندگان پاسخ دهد. بنابر افشاگری های انجام گرفته علیه فیس بوک، این شرکت اطلاعات بیش از دو میلیون و هفتصد هزار شهروند اروپایی را که در این شبکه اجتماعی عضویت داشتند، به برخی از موسسات و بنگاه های اقتصادی و سیاسی فروخته است. علاوه براین فیس بوک اعلام کرده که اطلاعات 87 میلیون کاربر این شبکه اجتماعی در اختیار یک شرکت تحلیل داده با عنوان کمبریج آنالیتیکا قرار گرفته است. شرکت کمبریج آنالیتیکا که دوران انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با دونالد ترامپ همکاری داشته توانسته بود به کمک یک پرسشنامه به اطلاعات مهمی در مورد شهروندان آمریکا دسترسی یابد. در نهایت این شرکت مشاوره، تبلیغات سیاسی خود را برای هر کاربر متناسب با ویژگی های شخصیتی وی ارائه نمود. به همین جهت نیز مارک زاکربرگ، بنیان گذار این شرکت به منظور پاسخ به سوالات سناتورهای ایالات متحده در کنگره آمریکا حضور یافت.

همانطور که مشاهده نمودید تامین امنیت اطلاعات چه در سطح فردی و چه در سطح کلان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از آنجا که افراد برای خود حریم خصوصی قائل اند لذا نفع این حریم خصوصی چه در واقعیت چه در فضای مجازی به هیچ عنوان مورد تایید نخواهد بود چه رسد به آنکه این اطلاعات مورد سوء استفاده های مختلف نیز قرار گیرد.

تلگرام و امنیت اطلاعات

یکی از بحث های داغ جامعه ما فیلتر کردن یا نکردن تلگرام است. این مهم ارتباط تنگاتنگی با امنیت ‌اطلاعات و نگرانی کاربران کامپیوتر و اینترنت دارد. شبکه های اجتماعی داخلی و شبکه های اجتماعی خارجی هریک موافقان و مخالفان خود را دارند به گونه ای که هریک دیگری را به دلایل مختلف نقد می کنند. از جمله مهمترین انتقادات وارد شده به یکدیگر بحث امنیت اطلاعات است. مخالفان تلگرام و دیگر شبکه های اجتماعی خارجی از آن جهت که این شبکه ها در خارج از کشور میزبانی می شوند و نیز قوانین کشور را نپذیرفته اند آنها را از حیث امنیت اطلاعات ناامن می خوانند. همچنین به شبکه های اجتماعی داخلی نیز انتقاداتی وارد شده است از جمله آنکه این شبکه ها هنوز نوپا هستند و ایرادات بسیاری دارند و در نتیجه نمی توانند امنیت اطلاعات به طور مطلوب تامین نمایند. به هر صورت در این مقاله قصد ارزیابی نظریات موافق یا مخالف را نداریم. آنچه مهم است امنیت اطلاعات است و بس. در ادامه به معرفی بیشتر امنیت اطلاعات خواهیم پرداخت.

امنیت اطلاعات چیست

اطلاعات شامل مجموعه ای از داده های مختلف بوده که دارای معنی و هدف است. در واقع برخلاف تصور اغلب ما اطلاعات محنصر به رایانه و داده های الکترونیکی نمی باشد بلکه انواعی از داده های چاپی، کاغذی، صوتی، تصویری و حتی گفته های کلامی ما را نیز در بر می گیرد. از آنجا که این اطلاعات برای کاربردهای گوناگون از جمله تحلیل، فضاوت، تصمیم گیری و یا حتی یادآوری خاطرات ما مهم هستند لذا تامین امنیت آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در واقع نگهداری اسناد در گاوصندوق، قفل کردن درب اتاق بایگانی، تعیین رمز عبور برای رایانه و موبایل و یا ویروس یابی همگی از جمله اعمالی هستند که به منظور امنیت اطلاعات انجام می گیرند. اگر هریک از این اطلاعات دچار اشکال شده یا در دسترس نباشند و یا خیلی دیر به دست ما برسند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ ما چگونه تحلیل خواهیم کرد؟ چگونه قضاوت خواهیم کرد؟ چگونه تصمیم خواهیم گرفت؟ و در نهایت چه مقدار به نتیجه حاصل شده اطمینان خواهیم داشت؟

امنیت ‌اطلاعات و نگرانی کاربران کامپیوتر و اینترنت به معنای جلوگیری از دسترسی، استفاده، افشاء، اختلال، تغییر، بازرسی، ضبط و یا تخریب غیرمجاز اطلاعات است. در واقع امنیت اطلاعات به منظور حفاظت از اطلاعات در برابر انواع کارکردهای غیرمجاز تعریف می شود. به این ترتیب به منظور امنیت اطلاعات باید از روش هایی جهت پیشگیری و یا واکنش نسبت به اعمال غیرمجاز استفاده نماییم. تمرکز اصلی امنیت اطلاعات حفاظت از محرمانه بودن، یکپارچگی (درستی) و دسترسی به داده ها است. امنیت ‌اطلاعات و نگرانی کاربران کامپیوتر و اینترنت عمدتا یک فرایند مدیریت خطر چند مرحله ای است که شامل شناسایی دارایی ها، منابع تهدید، آسیب پذیری ها، ضربات بالقوه و کنترل های احتمالی است.

سخن پایانی

همانطور که در ابتدا نیز گفته شد امروزه امنیت ‌اطلاعات و نگرانی کاربران کامپیوتر و اینترنت از جمله مهمترین دغدغه های مردم جهان به شمار می رود. مردم کشور ما نیز از این قاعده استثناء نیستند چه بسا اطلاعات هر شخص برای وی بسیار حیاتی و ضروری قلمداد می شود. علاوه براین همانطور که در بحث رسوایی اطلاعاتی فیس بوک مشاهده شد امنیت اطلاعات در سطح کلان نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. به این ترتیب نگرانی از باب امنیت اطلاعات چه در سطح فردی و چه در سطح کلان بسیار به جا و هوشمندانه است. امروزه به منظور استاندارد کردن امنیت اطلاعات، دانشجویان و متخصصان بسیاری تلاش و همکاری  می کنند تا راهنمایی های اساسی، سیاست ها و استانداردهای صنعتی را در رمز عبور، نرم افزار آنتی ویروس، فایروال، نرم افزار رمزگذاری، مسئولیت های قانونی و استانداردهای آموزشی کاربر/سرپرست ایجاد کنند. این استانداردها ممکن است به وسیله طیف گسترده ای از قوانین و مقرراتی که بر نحوه دسترسی، پردازش، ذخیره و انتقال اطلاعات تأثیر می گذارد، اجرا گردد.

  • مقالات
  • 934
  • 0
  • Share
  • (یک رای به این مطلب بدهید !)
    Loading...

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد