انهدام اطلاعات (Data Destruction)

انهدام اطلاعات

انهدام اطلاعات (Data Destruction)
امروزه با گسترش و توسعه تکنولوژی در سراسر دنیا بحث امنیت اطلاعات جزو کلیدیترین دغدغههای تمام مدیران و صاحبان کسب و کار شده است. رقابتهای تنگاتنگ شرکتهای بزرگ صنعتی به این معقوله اهمیت دو چندانی داده است.

امنیت اطلاعات، انهدام اطلاعات و اهمیت آن

کمپانیهای بزرگ صنعتی و غیر صنعتی برای بقا در این رقابت جهانی نیازمند این هستند تا تدابیر لازم جهت حفظ اطلاعات خود لحاظ نمایند. انتخاب افراد قابل اطمینان جهت ورود به محدوده اطلاعاتی، قرار دادن فایروالهای قدرتمند در سیستمها و همچنین استفاده از مجربترین متخصصین جهت حفظ امنیت اطلاعات و شبکه های داخلی از مهمترین پارامترهای این حوزه میباشد. شرکتهای رقیب مطمئناً برای دستیابی به هر نوع اطلاعاتی دست از تلاش برنخواهند داشت.

سازمانها و ارگانهای دولتی و غیردولتی نیز از این موضوع مستثنی نیستند. بلکه در این سازمانها حفظ امنیت اطلاعات به مراتب بیشتر از شرکتهای صنعتی و تجاری حائز اهمیت میباشد. تمامی سازمانها نیازمند برقراری دیوارهای امنیتی بسیار قوی برای مقابله با تهاجمات سایبری و غیر سایبری میباشند.

بروزرسانی وسایل الکترونیکی

مهمترین بخش از حفظ امنیت اطلاعات زمانی رخ میدهد که سازمان و یا شرکتی تصمیم به تعویض یا بروزرسانی سیستمهای کامپیوتر مورد استفاده در مجموعه میگیرد. وسایل الکترونیکی اعم از سرور (data server) ، تبلت، گوشی موبایل و همچنین تمامی لوازم الکترونیکی که دارای حافظه میباشند شامل این تصمیم میشوند. امروزه در کشورهای توسعه یافته این معقوله کاملا رفع شده است و تمامی شرکتها و ارگانها با اطمینان کامل این نوع وسایل الکترونیکی را به متخصصین واگذار مینمایند که آنان میبایستی با استفاده از شیوه های نوین و استاندارد جهانی این وسایل الکترونیکی را منهدم و فرایند انهدام اطلاعات را انجام نمایند. این کار تحت هیچ شرایطی اجازه بازیابی اطلاعات را به رقیبان و افراد سودجو نمیدهد.

معزل عدم وجود آگاهی و متخصص انهدام اطلاعات در سایر کشورها

متأسفانه در سایر کشورها این موضوع از اهمیت چندانی برخوردار نیست. بسیاری از سازمانها و شرکتها بدون داشتن آگاهی از روشهای صحیح امحاء و انهدام اطلاعات بعد از پاکسازی اطلاعات خود با فرض اینکه بازیابی اطلاعات دیگر ممکن نیست دستگاههای الکترونیکی خود را دور ریخته و یا اقدام به واگذاری آنها به دلالان میکنند. این کار خطرناکترین اقدام در حوزه امنیت اطلاعات میباشد زیرا با توجه به توسعه نرم افزارهای بازیابی اطلاعات در سراسر دنیا این کار به راحتی صورت میپذیرد. در بعضی موارد شرکتها و سازمانها اقدام برای انهدام اطلاعات و وسایل الکترونیکی را به افراد غیرمتخصص در این حوزه میسپارند. این افراد بدون داشتن آگاهی کافی انهدام وسایل الکترونیکی را به صورت دستی انجام داده و با فرض اینکه خرد شدن با استفاده از روشهای سنتی جوابگوی کار است اقدام به این کار مینمایند. با در کنار هم قرار دادن تکه های خرد شده توسط افراد سودجو، بازیابی اطلاعات به راحتی ممکن میشود. از سوی دیگر این عمل برای محیط زیست زیانبار میباشد که انجام این عمل در هر حجمی میتواند صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست اطراف ما وارد کند. آلودگی آبهای سطحی و زیرزمینی، منابع طبیعی و همچنین آلودگیهای زیست محیطی میتواند از این بی تدبیری منشأ شود که به مرور زمان مشکلی بسیار خطرناکتر بوجود میآورد.

تنها شیوه ی استاندارد

انهدام اطلاعات (data destruction) تنها باید با استفاده از روشهای اصولی و توسط متخصصین در محیطی کاملا حفاظت شده و همچنین با استفاده از تجهیزات و ماشین آلات روز دنیا انجام پذیرد. این امر موجب اطمینان خاطر تمامی شرکتها و سازمانها میشود که پس از انجام عملیات انهدام، بازیافت دستگاههای الکترونیکی نیز در همان محل صورت پذیرد. اگر انتخابی منطقی و آگاهانه داشته باشیم مطمئناً محیط زیستی پاک و عاری از هرگونه آلودگی در انتظار فرزندانمان خواهد بود.

  • مقالات
  • 510
  • 0
  • Share
  • (یک رای به این مطلب بدهید !)
    Loading...

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد