اهمیت بازیافت زباله‌های الکترونیک

اهمیت بازیافت زباله‌های الکترونیک

اهمیت بازیافت زباله‌های الکترونیک

طبق مطالعات صورت گرفته، مشخص شده است که سرانه آلوده کردن جهان توسط ایرانیان ۱.۷۲ درصد نسبت به سرانه جهانی است. به عبارت دیگر، ٧٢ درصد بیشتر از سهم خود جهان را آلوده می‌کنیم. جمعیت ایران یک درصد جمعیت دنیا است، بنابراین سهم ما از آلاینده کردن محیط زیست باید یک درصد باشد در حالی که سرانه آلودگی ما 1.72 درصد است. پیش از انقلاب صنعتی اول تمام فعالیت‌های صنعتی جمعیت آن روز توسط نیروی انسانی و دامی انجام می‌شد، با ورود نیروی بخار تحول اساسی در صنعت صورت گرفت. با انقلاب دوم صنعتی و ورود برق صنعت شکل دیگری به خود گرفت و سپس با انقلاب سوم صنعتی و ورود رایانه، تحولی اساسی اتفاق افتاد و در سال ٢٠١٢ که انقلاب صنعتی چهارم شروع شد هوش مصنوعی، آی‌تی، بایو و نانو شکل گرفت که به نظر می‌رسد در این زمینه‌ها هنوز اول راه هستیم.

چرا کامپیوتر باید بازیافت شود؟

از طرفی در بحث انرژی مشکلاتی داریم که مربوط به نحوه مصرف ما است، بر اساس آمار مصرف انرژی در کشور ما 2.5 برابر میانگین جهانی است که باید این مصرف کنترل شود. هر جا صحبت از انرژی می‌شود بحث محیط‌زیست نیز به میان می‌آید زیرا یکی از عوامل تخریب محیط زیست است اگر بدرستی مصرف نشود. ایران ظرفیت بالایی در منابع سوختی تجدیدپذیر مانند خورشید، باد، زمین گرمایی و آبی دارد که باید به سمت استفاده از آن‌ها حرکت کنیم تا محیط‌زیست سالمی داشته باشیم. می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور از آن‌ها استفاده کنیم تا محیط زیستی سالم داشته باشیم.

پسماند الکترونیک و اهمیت بازیافت زباله‌های الکترونیک چیست؟

برنامه بهره‌وری انرژی در صنایع کلیدی با کمک مالی صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی(GEF)، مشترکاً توسط سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) و شرکت بهینهسازی مصرف سوخت کشور (IFCO) به عنوان همکار ملی پروژه و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، از سال 2012 تا 2018 در کشور اجرا شداین برنامه در راستای بخشی از وظایف یونیدو و همگام با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و توسعه پایدار صنعتی، از طریق بهره‌وری و صرفه‌جویی انرژی در صنایع بزرگ کشور به اجرا در آمد.

این درحالی است که سوزاندن یا دفن پسماند الکترونیکی، عناصر سنگین را به آب‌های زیرزمینی و گازهای سمی را به محیط‌ زیست وارد می‌کند. این امر می‌طلبد تا به دنبال راهکارهای جدید برای حل این معضل بود پیش از اینکه به بحرانی خطرساز تبدیل شود. بر این اساس باید تدابیر لازم از سوی سازمان محیط‌زیست برای کاهش آسیب‌های ناشی از پسماندهای‌ الکترونیکی و الکتریکی به محیط زیست همچنین جمع‌آوری و بازیافت آن‌ها در نظر گرفته شود. این موضوع ضرورت دارد که طبق ماده ١١ قانون مدیریت پسماند، سازمان محیط‌زیست موظف است، آیین‌نامه اجرایی مدیریت پسماند را با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط تهیه کند تا نحوه برخورد با تمام پسماندها از جمله زباله‌های الکترونیکی مشخص شود. علاوه بر این باید مواردی مانند ردیابی تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی مورد توجه قرار گیرد. به‌طور نمونه باید گفت تمامی این تجهیزات کد و شماره تولید دارند و اگر سازوکاری طراحی شود که این تجهیزات ردیابی شوند، به راحتی سرنوشت این کالاها را می‌توان پیگیری کرد که این امر خود کمک زیادی با حفظ محیط‌ زیست خواهد کرد. با این وجود اما جدا از آنچه در قوانین آمده است، به نظر می‌رسد؛ بهتر است در این زمینه نیز مانند سایر موارد فرهنگسازی مناسب صورت گیرد تا افراد جامعه خود نیز مدیریت لازم را در این خصوص داشته باشند.

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد