بروزرسانی زیرساخت های آی تی و اهمیت بسیار زیاد تکنولوژی نرم در توسعه و رشد اقتصادی کشور

بروزرسانی زیرساخت های آی تی

توسعه و رشد اقتصادی از مهمترین اهداف دولتمردان در کشورهای مختلف جهان است. عوامل بسیاری در توسعه و رشد اقتصادی کشورها تاثیر گذار هستند که از این بین می توان به بروزرسانی زیرساخت های آی تی و تکنولوژی نرم اشاره کرد. اما پیش از اینکه به بررسی تاثیر زیرساخت های آی تی و تکنولوژی نرم در توسعه و رشد اقتصادی کشور بپردازیم نیاز است تا کمی بیشتر با توسعه و رشد اقتصادی آشنا شویم.

توسعه و رشد اقتصادی

برخلاف آنچه در ظاهر به نظر می رسد توسعه و رشد اقتصادی هریک معانی جداگانه ای دارد. رشد به معنای تغییر کمی اقتصادی است. در واقع رشد اقتصادی تغییرات کیفی را بیان نمی کند بلکه تغییرات کمی را مد نظر قرار می دهد. به این ترتیب تغییرات کمی یا همان تولیدات ناخالص ملی نسبت به یک سال پایه به معنای رشد اقتصادی کشور می باشد. اما برخلاف رشد، در توسعه مغییرهای کیفی مد نظر قرار می گیرند. به این ترتیب توسعه اقتصادی به معنای تغییرات کیفی در ساختار اقتصادی یک جامعه و نیز آن دسته از تغییرات بنیادی که بر تولید ناخالص ملی اثر می گذارد می باشد. با این همه توسعه اقتصادی کشور می تواند در رشد اقتصادی نیز تظاهر یابد.

توسعه و رشد اقتصادی از بسیاری جهات برای یک کشور الزامی است. قطع به یقین توسعه و رشد اقتصادی از مهمترین اهداف هریک از کشورهای جهان است و ما نیز از قائده مستثنی نیستیم. توسعه و رشد اقتصادی موجب افزایش اشتغال و در نتیجه موجب افزایش ثروت و رفاه مردم جامعه می گردد. علاوه براین توسعه و رشد اقتصادی جوانب دیگری نیز دارد که از برخی لحاظ ممکن است در شمار معایب آن قرار گیرد. از جمله این جوانب می توان به افزایش جمعیت شهرنشینی در مقابل کاهش جمعیت روستایی اشاره کرد. علاوه براین توسعه و رشد اقتصادی سهم صنعت را در مقابل سهم کشاورزی در تولید ملی افزایش می دهد.

بروزرسانی زیرساخت های آی تی

تا به اینجا با توسعه و رشد اقتصادی و بروزرسانی زیرساخت های آی تی آشنا شدیم. همانطور که گفته شد عوامل متعددی در توسعه و رشد اقتصادی یک کشور دخیل هستند. بخش هایی از اقتصاد که موجب افزایش درآمد کل می شوند محرک های توسعه اقتصادی به شمار می روند. به عبارت عام تر محرک های توسعه اقتصادی همان بخش هایی از اقتصاد هستند که موجب افزایش تولید ناخالص ملی می شوند. از جمله این بخش ها می توان به بنگاه هایی اشاره کرد که به ایجاد کار مشغول هستند، دستمزد ها را افزایش می دهند، موجب صادرات می شوند و… . اما در این میان بروزرسانی زیرساخت های آی تی و تکنولوژی نرم چه نقشی در توسعه و رشد اقتصادی کشور دارند؟ زیرساخت های آی تی و تکنولوژی نرم اهمیت بسیار زیادی در توسعه و رشد اقتصادی کشور دارند. این مهم از طریق مکانیزم های متعددی صورت می گیرد که در ادامه به توضیح و تشریح آنها خواهیم پرداخت.

بروزرسانی زیرساخت های آی تی و تکنولوژی نرم یا به عبارت بهتر ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات علاوه برآنکه به افزایش بهره وری نیروی کار کمک می کنند به عنوان یک کالای سرمایه ای در کنار دیگر سرمایه های فیزیکی بنگاه ها از بازدهی بالایی برخوردارند. همچمنین استفاده روزافزون از فناری اطلاعات و ارتباطات به صورت غیرمستقیم و شبکه ای موجب تاثیرات مثبت در توسعه اقتصاد می گردد. به طور مثال زیرساخت های آی تی و تکنولوژی نرم با کاهش هزینه های مبادله، کاهش هزینه های هماهنگی و… موجب افزایش کارایی در اقتصاد می گردد. تسهیل در کشف دانش موجود در سازمان ها و بنگاه ها از بارزترین مواردی است که به عنوان تاثیرات شبکه ای استفاده از فناوری و ارتباطات شناخته می شود. براساس مدل رابرت سولو، چهار پنجم رشد تولید سرانه هر کارگر در آمریکا ماحصل تکنولوژی است. وی در این الگو به خوبی نقش ایده ها و ابداعات را در تولید تکنولوژی و تاثیر آن در رشد اقتصادی تببین می کند. علاوه براین مطالعات متعددی در این زمینه انجام گرفته که همگی از تاثیر مهم ابداعات در رشد کشورها حکایت دارند. بانک فدرال آمریکا در سال 2004 مطالعاتی در زمینه چگونگی سرمایه گذاری شرکت ها در سرمایه دانش پرداخته است. سرمایه دانش در کنار سرمایه فیزیکی بنگاه ها به شمار می رود و شامل اشکال مختلفی همچون برنامه های نرم افزاری ویا نتایج تحقیق و توسعه و گواهینامه ها می باشد. براساس این مطالعات بنگاه های آمریکایی برابر مقداری که سرمایه گذاری فیزیکی انجام داده اند برای سرمایه دانشی هزینه کرده اند. پس از سال 1990 رفته رفته بر شتاب رشد سرمایه دانشی افزوده شد به گونه ای که در طی دهه 1990 در حدود 80 درصد رشد بهره وری در آمریکا ناشی سرمایه دانشی بوده است. در این میان نکته قابل تامل آنجاست که 60 درصد از سرمایه دانشی ناشی از توسعه سرمایه گذاری در زیرساخت های آی تی و تکنولوژی نرم بوده است. به این ترتیب گشودن درب های اقتصاد به روی تکنولوژی و نیز شخصی سازی آن گام مهمی در توسعه و رشد کشور به شمار می رود. علاوه براین انجام این مهم تاثیر بسیاری در اشتغال کوتاه مدت و نیز خلق ایده های جدید دارد. ایده هایی که نه تنها در راستای رشد و توسعه کشور بوده بلکه خود موجب خلق ایده های جدید در راستای توسعه تکنولوژی نیز می باشد. در واقع دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات عامل مهمی در به دست آوردن اطلاعات و دانش مورد نیاز و در در نتیجه تولید و توسعه بنگاه ها به شمار می رود. در نهایت اهمیت زیرساخت های آی تی و تکنولوژی نرم در توسعه و رشد اقتصادی کشور بیش از پیش نمایان می شود. به عنوان مثال اینترنت ابزار مناسبی برای تولید و گسترش بازارهای یک کسب و کار به شمار می رود. اما این پایان کار نیست. زیرساخت های آی تی و تکنولوژی نرم و امنیت اطلاعات علاوه بر توسعه بنگاه های موجود در ایجاد بنگاه ها و کسب های جدید نیز از اهمیت بسیاری برخوردارند.

به این ترتیب با اهمیت بروزرسانی زیرساخت های آی تی در توسعه و رشد اقتصادی کشور آشنا شدیم. اما همانطور که می دانید فناری و تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است و بازماندن از پیشرفت در واقعی نوعی پسرفت به شمار می رود. به همین جهت نیز به روز رسانی زیرساخت های آی تی و تکنولوژی نرم از اهمیت ویژه ای برخوردار است چراکه تکنولوژی های قدیمی هیچگاه نخواهند توانست با تکنولوژی های جدید رقابت کرده و یا در یک سطح قرار بگیرند. لذا نه تنها ایجاد زیرساخت های آی تی و تکنولوژی نرم بلکه به روز رسانی زیرساخت های آی تی و تکنولوژی نرم نقش بسیار مهمی در توسعه و رشد اقتصادی کشور بازی می کند.

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد