بازیافت و تاثیر آن در زندگی مدرن

بازیافت و تاثیر آن در زندگی مدرن ، منازل مسکونی

امروزه زندگی مدرن انسان ها علاوه بر اینکه باعث افزایش رفاه شده است. به وجود آورنده ی هزینه های زیادی است. منظور ما از هزینه فقط و فقط به لحاظ مالی نیست بلکه تولید میلیون ها زباله در سراسر جهان به صورت روزانه، به عنوان یک هزینه محسوب می گردد که جمع آوری و دفع آنها بسیار هزینه ساز و سخت و وقت گیر است. منظور از زباله تنها مواردی نیست که از سطح شهر در طول روز جمع آوری می گردد. در این مقاله قصد داریم در مورد بازیافت و تاثیر آن در زندگی مدرن مطالبی را ارائه کنیم.

و به طورکلی مفهوم آن بسیار فراتر از مازاد خوراکی ها و موادی است که منجر به تولید آشغال می شوند. زباله می تواند شامل وسایل الکترونیکی، انواع مشتقات پلاستیک، انواع وسایل فلزی و …. باشد که متاسفانه یا خوشبختانه به طرز شگفت آوری با زندگی مدرن امروزی پیوند خورده اند. یکی از بهترین روش ها برای تعدیل این هزینه ها و استفاده ی مجدد از زباله های تولیدی، بازیافت می باشد که امروزه با استفاده از شیوه های نوین، به صورت مکانیزه و هوشمندانه برای کاربردهای گوناکون انجام می شود.

به طور کلی زمانی که بتوان از یک ماده یا وسیله ای که دیگر استفاده از آن ممکن نیست، به شیوه ای جدید استفاده نمود و آن را برای انجام کاری دیگر به کار برد و به این روش در بهینه سازی هزینه ها موثر عمل کرد، می گوییم فرایند بازیافت پدید آمده است. پس از این کار می توان از محصولی که قبلا تولید شده در یک قالب و شکل گوناگن استفاده نمود. البته برای دستیابی به امکان استفاده ی دوباره از یک محصول باید مراحل مختلفی طی شود تا بر اساس روش های موجود و استانداردهای تعیین شده، بتوان مواد دور ریختنی و غیر قابل استفاده، اصطلاحا زباله ها را بازیافت کرد. ادامه دادن به زندگی مدرن با توجه به پدیده ی افزایش جمعیت و کاهش منابع آسان نیست و از این طریق می توان هزینه های جاری در این زندگی را به نحو چشمگیری تعدیل نمود.

تعریف بازیافت :  فرآیند جمع آوری، استاندارد سازی، تولید و استفاده ی مجدد از زباله های مختلف

بازیافت و تاثیر آن در زندگی مدرن در چه جنبه هایی مشخص میشود؟

هر یک از انواع مختلف زباله را می توان برای یک کاربری جدید مورد استفاده قرار داد و با اصلاح خواص و رعایت نکات مربوط به بهداشت و کیفت مواد آن را در چرخه ی مصرف ماندگار نمود.هم چنین علاوه بر این مزیت، با استفاده از این فرایند می توان به میزان زیادی از آلوده تر شدن محیط زیست توسط انسان ها جلوگیری کرد؛ زیرا بسیاری از موادی که دور می اندازید نظیر انواع کیسه های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف، صد ها سال طول می کشد تا در طبیعت تجزیه شوند اما از طریق عملیات بازیافت می توان آن ها را در جهتی استفاده کرد که هیچ گونه تهدیدی برای محیط زیست طبیعی، جانوری و انسانی نداشته باشند.

هم چنین از این طریق به میزان زیادی در مصرف انرژی و منابع طبیعی صرفه جویی می گردد؛ منظور انرژی و منابع لازم برای تولید محصولات جدید می باشد. یکی از مهم ترین فواید بازیافت و تاثیر آن در زندگی مدرن کاهش فضای لازم برای نگهداری و تجمع زباله هاست و به جرات می توان گفت که این موضوع اهمیت بسیار زیادی در زندگی مدرن امروزی دارد. یک جنبه ی دیگر از فرایند بازیافت مرتبط با اشتغال زایی است، زیرا قطعا برای انجام این عملیات نیاز به تجهیزات و نیروی کاری انسانی است و به همین دلیل می تواند زمینه ی اشتغال بسیاری از افراد را فراهم نماید. به طور کلی فواید بازیافت و تاثیر آن در زندگی مدرن را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:
–    منافع اقتصادی
–    کاهش دفن زباله ها و کاهش آلودگی زمین
–    کمک به حفظ منابع طبیعی
–    کاهش مصرف انرژی
–    اشتغال زایی

 چه موادی قابلیت بازیافت دارند؟

–    انواع مشتقات پلاستیک، لاستیک و  پلیمر، مثل کیسه ها و ظروف پلاستیکی
–    انواع کاغذ و روزنامه های باطله ( تولید انواع محصولات ساخته شده از کاغذ بازیافتی به حفظ محیط زیست و جنگل و عدم قطع درختان کمک می کند )
–    شیشه ( با توجه به اینکه برای تولید شیشه باید مقدار زیادی شن و ماسه استخراج شود، فرآیند بازیافت به صرفه جویی در مصرف انرژی و آب کمک خواهد کرد )
–    انواع فلزات ( به جای استخراج مجدد این عناصر از نوع بازیافتی آن ها در ساخت انواع ظروف و قوطی ها استفاده می شود و از این طریق آلودگی های زیست محیطی نیز کاهش می یابد )

مراحل بازیافت و تاثیر آن در زندگی مدرن چیست؟

–    جمع آوری زباله های قابل استفاده ی مجدد
–    تفکیک آنها بر اساس طبقه بندی ها و استانداردهای مشخص
–    ورود آنها به چرخه ی بازیافت بر اساس نکات بهداشتی و با حفظ خواص اولیه ی مواد
–    تولید وسایل کاربردی جدید و عرضه به بازار مصرف

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد