با لوازم برقی و الکترونیک فرسوده چکار کنیم؟ آیا بازیافت بهترین انتخاب است؟ برای بازیافت با کجا تماس بگیریم؟

لوازم برقی و الکترونیک فرسوده

نگاهی به اطراف خود بیاندازید. امروزه لوازم برقی و الکترونیکی جزء جدانشدنی زندگی انسان ها به شمار می روند. از جمله وسایل برقی و الکترونیک که در اطراف هریک از ما مشاهده می شود می توان به تلفن، تلویزیون، کامپیوتر، دستگاه پخش، یخچال و… اشاره کرد. اما هرکدام از این وسایل یک عمر مفید مشخص دارند به این معنا که در صورت استفاده زیاد بلاخره روزی از کار خواهند افتاد. در این شرایط چه باید کرد؟ روزانه لوازم برقی و الکترونیکی بسیاری در سراسر جهان فرسوده می شود. سرنوشت این وسایل چه خواهد بود؟ آیا می دانید برخی از مواد اولیه این وسایل از جمله سرب می تواند برای سلامت انسان و محیط زیست خطرآفرین باشد؟ در این شرایط به نظر شما با لوازم برقی و الکترونیک فرسوده چه باید کرد؟ آیا می توان آنها را بازیافت کرد؟

با لوازم برقی و الکترونیکی فرسوده چکار کنیم؟

به دستگاه های الکترونیکی خراب شده زباله الکترونیکی می گویند. در واقع وسایل الکترونیکی که برای مقاصد مختلفی همچون استفاده مجدد، فروش مجدد، دفع یا بازیافت به کار می روند زباله الکترونیکی در نظر گرفته می شوند. همانطور که گفته شد پردازش غیر رسمی زباله های الکترونیکی در کشورهای در حال توسعه منجر به آثار نامطلوبی بر سلامت انسان و آلودگی محیط زیست می شود. اجزای الکترونیکی ضایعات مانند CPU ها، دارای مواد مخرب بالقوه ای مانند سرب، کادمیوم و بریلیم هستند که می توانند سلامت انسان و محیط زیست را به خطر بیاندازند. به عبارتی دفع غیراصولی زباله های الکترونیکی سلامتی کارگران و جوامع مختلف را به خطر خواهد انداخت. بنابراین باید مراقب بود و از قرار گرفتن در معرض خطرهای ناشی از عملیات بازیافت و نشت فلزات سنگین از محل های دفن زباله ها و نیز خاکستر های آتش سوزی پرهیز کرد. بنابراین دفن یا سوزاندن این مواد راه حل مناسبی نیست چراکه با دفن و انباشته کردن این مواد در محیط، مواد سمی موجود در آنها به سفره های آب زیرزمینی راه یافته و سوزاندن آنها نیز گازهای سمی خطرناکی را وارد محیط زیست می کند.

آیا بازیافت لوازم برقی و الکترونیک فرسوده بهترین انتخاب است؟

بازیافت لوازم برقی و الکترونیک فرسوده موثرترین راه حل برای مشکل زباله های الکترونیکی است. اکثر دستگاه های الکترونیکی حاوی انواع فلزاتی است که می تواند برای استفاده های آینده مجددا به کار گرفته شود. با برچیدن این مواد و استفاده مجدد از آنها، منابع طبیعی موجود حفظ شده و از آلودگیهای ناشی از دفع این مواد نیز اجتناب شود. علاوه بر این، بازیافت این مواد موجب کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از تولید محصولات جدید می شود. مواد قابل بازیافت عبارتند از: فلزات آهنی و غیر آهنی، شیشه و انواع پلاستیک. فلزات غیر آهنی مانند آلومینیوم و مس را می توان ذوب کرده و دوباره تولید کرد. فلزات آهنی مانند آهن و فولاد را نیز می توان دوباره مورد استفاده داد. با توجه به محبوبیت اخیر در چاپ سه بعدی، برخی از چاپگرهای سه بعدی (انواع FDM) به منظور تولید زباله هایی که می توانند به راحتی بازیافت شده و مقدار آلاینده های مضر در جو را کاهش دهند طراحی شده اند. همچنین پلاستیک بیش از حد این پرینترها که به عنوان یک محصول جانبی تولید می شود نیز می تواند برای تولید پرینترهای سه بعدی جدید به کار گرفته شود.

برای بازیافت لوازم برقی و الکترونیک فرسوده با کجا تماس بگیریم؟

همانطور که ملاحظه کردید بهترین راهکار در مقابل زباله های الکترونیک بازیافت لوازم برقی و الکترونیک فرسوده صحیح و اصولی آنهاست. در راستای تحقق این هدف شرکت پژواک سپهرپارسی با نام تجاری ای بازیافت ( الکترونیک بازیافت ) در سال 1394 در صنعت ایران آغاز به کار کرد. ای بازفت با بیش از نیم دهه سابقه درخشان در شهرهای آمریکای شمالی ( تحت عنوان All Ewaste Recaycling ) هم اکنون آماده همکاری با کلیه شرکت ها ، سازمان ها و منازل مسکونی در زمینه بازیافت دستگاه ها و تجهیزات فرسوده الکترونیک می باشد. با مدت زمانی کوتاهی که از فعالیت ای بازیافت در ایران می گذرد این شرکت توانسته توجه بسیاری از حامیان محیط زیست را به خود جذب کند. هم اکنون افراد ، شرکت ها و سازمان های بسیاری به منظور بازیافت زباله های الکترونیک خود با ای بازیافت همکاری می کنند که این مهم نشان از اعتقادی راسخ برای حفظ محیط زیست دارد.

شرکت پژواک سپهرپارسی یا همان ای بازیافت با بهترین استانداردهای جهانی محیط زیست منطبق است. بازیافت ایمن و یا استفاده مجدد از زباله های الکترونیک در چرخه صنعت از مهمترین اقداماتی است که در راستای حفظ و نگهداری محیط زیست در شرکت ای بازیافت انجام می گیرد. جلوگیری از استخراج بیشتر معادن ، کاهش گازهای گلخانه ای و حفظ منابع طبیعی برای آیندگان همگی از اهدافی است که می تواند با بازیافت صحیح زباله های الکترونیک تحقق یابد. من ، شما و البته ای بازیافت همگی ماموریت داریم که محیطی سالم تر برای فرزندانمان به میراث بگذاریم. سرزمینی سبزتر و آسمانی آبی تر آرزوی همگی ماست. با پیوستن به ای بازیافت در پاکیزه نگه داشتن سرزمین عزیزمان ایران سهیم باشید.

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد