تاثیرات زباله‌های الکترونیکی بر کشورهای در حال توسعه

تاثیرات زباله‌های الکترونیکی بر کشورهای در حال توسعه

تاثیرات زباله‌های الکترونیکی بر کشورهای در حال توسعه

زباله‌های الکترونیکی اصطلاحا برای توصیف هر محصول الکترونیکی یا محصول حاوی اجزای الکتریکی است که به پایان چرخه عمر مفید خود رسیده است. هنگامی که این محصولات در پایان چرخه عمر مفید مورد استفاده قرار می‌گیرند و به همین ترتیب به زباله‌های الکترونیکی تبدیل می‌شوند، دفع مناسب این نوع زباله‌ها به علت وجود مواد مضر از موارد ضروری است. تولید زباله‌های الکترونیکی به میزان قابل ملاحظه‌ای در حال افزایش می‌باشد، به ویژه در کشورهای در حال توسعه که در حال حاضر منابع لازم برای مقابله با آن را ندارند.بسیاری از کشورهای توسعه یافته ارزان‌تر و راحت‌تر زباله‌های الکترونیکی خود را به این کشورهای در حال توسعه انتقال می‌دهند، که تنها باعث افزایش میزان دفع زباله‌های الکترونیکی می‌شود.

بدون دفع مناسب، مواد شیمیایی نظیر سرب، آرسنیک، کروم و دیوکسین ممکن است در محیط زیست نفوذ کنند که باعث تخریب محیط زیست و تهدیدی برای انسان‌ها و حیوانات در مجاورت آن‌ها می‌شود. دفع نامطلوب زباله‌های الکترونیکی یک مشکل رو به رشد است و اثرات زیست محیطی و خطراتی جدی برای سلامتی انسان به وجود می‌آورد؛ برای رسیدگی به این مسئله باید برنامه‌ای ایجاد شود و از عواقب آن جلوگیری شودبا توجه به انگیزه‌های اقتصادی سودمند که از آن فراهم می‌شود، مشکل زباله‌های الکترونیکی به سرعت در حال افزایش است که از طریق افزایش تولید الکترونیک و صادرات الکترونیکی از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه افزایش می‌یابد. مقدار کل تولید زباله های الکترونیکی در سال 2014 به حدود 41 میلیون تن رسیده است و هر ساله به میزان 3-5 درصد افزایش می‌یابد.

رشد مشکلات زباله‌های الکترونیکی و تاثیرات زباله‌های الکترونیکی بر کشورهای در حال توسعه

همان‌طور که می‌دانید روزانه پیشرفت‌های شگرفی در صنعت الکترونیک و فناوری‌های نوین در جهان در حال انجام است. لوازم الکترونیکی جدید سریع‌تر، کوچک‌تر و راحت‌تر از نسل‌های قلب از آن هستند.اما حالا که گزینه‌های جدیدتر و بروزتر وجود دارند چه اتفاقی برای تلفن قدیمی، رایانه یا دوربین که حذف شده است می‌افتد؟ ما در یک جامعه مبتنی بر مصرف کننده زندگی می‌کنیم که دائما در حال خرید، ارتقا و جایگزینی تکنولوژی فعلی است.

نه تنها ما در حال جایگزینی تکنولوژی هستیم بلکه تعداد زیادی از لوازم الکترونیکی جدید در هر خانوار در حال رشد است که برای حفظ سبک زندگی مدرن، ما مجبور به استفاده از این محصولات هستیم. مقدار رو به رشد دستگاه‌های الکترونیکی تولید شده منجر به افزایش قابل توجهی در تولید زباله‌های الکترونیکی می‌شود. در واقع، برآورد شده است که تا سال ۲۰۲۰، تولید جهانی مواد زائد الکترونیکی 33 درصد افزایش می‌یابد که حدود ۸۵ میلیون تن است.

تخمین زده می‌شود که ایالات متحده 400 میلیون عدد مواد زائد در سال را به تنهایی تولید می‌کند. تولید زباله خانگی در اتحادیه اروپا و ژاپن به ترتیب 8.9 میلیون تن و 4 میلیون تن تخمین زده می‌شود و انتظار می‌رود، این میزان در سال‌های آتی افزایش یابد.

اگرچه کشورهای توسعه یافته در حال حاضر مقادیر زیادی از زباله‌های الکترونیکی را تولید می‌کنند، میزان تولید زباله‌های الکترونیکی در کشورهای در حال توسعه رو به زوال است. برای مثال، در هند، ذخایر زباله‌‌های الکترونیکی به میزان 25درصد سالانه رشد می‌کند. اگر تغییرات قابل توجهی در مواجهه با این نوع پسماند صورت نگیرد، این میزان افزایش زباله الکترونیکی در آینده در صورت انهدام نادرست و غیرتخصصی مشکلات زیادی به وجود خواهد آورد.

شیوه‌های غیر اصولی بازیافت و تاثیرات زباله‌های الکترونیکی بر کشورهای در حال توسعه

در حالت ایده‌آل، تمام زباله‌های الکترونیکی باید در مراکز بازیافت رسمی بازیافت شود. با این حال، به دلیل اینکه وجود هزینه‌های سنگین، عدم حمایت ارگان‌های دولتی و مدیران برای بازیافت زباله‌های الکترونیکی، به ویژه در کشورهای کمتر توسعه یافته، بازیافت غیر اصولی شایع است که متشکل از بخش‌هایی است که اجزای ارزشمند الکترونیک را با استفاده از روش‌های غیرتخصصی و دفع مواد خام بدون استفاده از تجهیزات ایمنی مانند عینک‌های ایمنی یا دستکش استخراج می‌کنند. معیشت کارگران و خانواده‌هایشان در این جوامع به استخراج فلزات با ارزش از مواد زائد الکترونیکی وابسته است. بعضی از مواد ارزشمند به طور ابتدایی برداشته می‌شوند و قسمت‌های باقی مانده از زباله‌های الکترونیکی به طور معمول برای دفع راحت، آن‌ها را سوزانده، دفن یا تخلیه به آبراه‌ها می‌کنند. این روش‌های خام که در بخش‌های غیر اصولی استفاده می شود، منجر به آلودگی محیط زیست می‌شود زیرا این فرآیند مواد شیمیایی سمی را از زباله‌های الکترونیکی به محیط اطراف پخش می‌کند.

نتیجه‌گیری تاثیرات زباله‌های الکترونیکی بر کشورهای در حال توسعه

تولید زباله الکترونیکی به طور قابل ملاحظه‌ای در کشورهای توسعه یافته، افزایش می‌یابد که در سرتاسر جهان در کشور‌های در حال توسعه جمع شده است. بازیافت زباله الکترونیکی باید به منظور کاهش اثرات ناشی از مواد شیمیایی سمی در زباله‌های الکترونیکی و کمک به سلامت محیط زیست و سلامت انسان باشد. سیاست‌های موجود که کشورهای در حال توسعه تاکنون ایجاد کرده‌اند، در کاهش میزان بازیافت غیر اصولی موثر نبوده‌اند، زیرا کمبود منابع عمومی و مدیریتی در این مناطق وجود دارد. به دلیل این کمبودها شرکت‌های بازیافت تخصصی قادر به رقابت با بخش‌هایی که سودجویانه این زباله‌ها را غیر اصولی منهدم می‌کنند، نیستند.

تاثیرات زباله‌های الکترونیکی بر کشورهای در حال توسعه

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد