ارتباط بین استفاده از فناوری های IT و الکترونیکی و تهدیدات محیط زیستی

تهدیدات محیط زیستی

دنیا روز به روز در حال پیشرفت است. تکنولوژی های جدید یک به یک می آیند و سپس جای خود را تکنولوژی های جدیدتر می دهند. امروزه زندگی آدمی با تکنولوژی و فناوری به خصوص فناوری های IT و الکترونیکی گره خورده است. فناوری و تکنولوژی زندگی انسان ها را بسیار راحت کرده و از این لحاظ بسیار با اهمیت است و نقش ویژه ای در زندگی ما بازی می کند. اما آیا به نظر شما این فناوری ها ضرری هم دارند؟ آیا به نظر شما ارتباطی بین استفاده از فناوری های IT و الکترونیکی و تهدیدات محیط زیستی وجود دارد؟ استفاده از فناوری و تکنولوژی چقدر می تواند برای محیط زیست ما خطرناک باشد؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

ارتباط بین استفاده از فناوری های IT و الکترونیکی و تهدیدات محیط زیستی

همانطور که گفته شد امروزه استفاده از تکنولوژی و فناوری با زندگی مدرن پیوند خورده است. این فناوری ها علاوه بر مزایای بسیاری که دارند معایبی نیز دارند که یکی از مهمترین آنها تهدیدات محیط زیستی است. در ادامه به برخی از مضرات استفاده از فناوری و نیز ارتباط بین استفاده از فناوری های IT و الکترونیکی و تهدیدات محیط زیستی خواهیم پرداخت.

  • منابع مصرفی: برای تولید فناوری از منابع غیر قابل تجدید از جمله فلزات گرانبها مانند طلا استفاده می شود. به علاوه بسیاری از منابع دیگر مانند ذغال سنگ نیز برای تولید برق جهت استفاده از فناوری مصرف می شوند. اما همانطور که می دانید منابع تجدیدناپذیر روزی به اتمام خواهند رسید و این سرنوشت تلخی است برای انسان و محیط زیست. لذا کمبود و محدودیت منابع همیشه یکی از مهمترین مشکلات جامعه مدرن بوده است. با کاهش منابع طبیعی چرخه طبیعی محیط زیست بهم خورده و می تواند مشکلات بسیاری به دنبال داشته باشد. با این حال بازیافت تکنولوژی های تولید شده یکی از بهترین راه حل ها برای این مشکل است.
  • برهم زدن محیط زیست: ساخت کارخانه ها در اطراف شهرها و یا در کنار محیط های غنی از گیاهان و حیوانات می تواند موجب آلودگی زنجیره غذایی این جانوران شده و در نهایت بر چرخه طبیعی محیط زیست اثر بگذارد. بسیاری از آلودگی ها و تهدیدات زیست محیطی ناشی از آلودگی های کارخانجات می باشد. به این ترتیب با ازدیاد کارخانجات، بسیاری از منابع محیط زیستی ما از جمله آب، خاک و هوا رو به آلودگی آلودگی و زوال خواهند رفت.
  • زباله های الکترونیکی: علاوه بر آنچه گفته شد افزایش تولید ابزار فناوری و تکنولوژی در نهایت موجب افزایش تولید زباله های الکترونیکی می گردد چراکه روزی این ابزار بلااستفاده شده یا از کار خواهند افتاد. لذا زباله های الکترونیکی رو به افزایش خواهند گذاشت. نکته قابل تامل آن است که افزایش این زباله ها یکی از مهمترین تهدیدات محیط زیستی به شمار می رود چراکه در ساخت این ابزار از مواد سمی بسیاری از جمله سرب استفاده شده است. با این حال بازیافت زباله های الکترونیکی می تواند از لحاظ کاهش تهدیدات محیطی زیستی بسیار حائز اهمیت باشد.

انتشار گاز کربن و تهدیدات محیط زیستی

در بخش قبل به صورت مختصر به معرفی ارتباط بین استفاده از فناوری های IT و الکترونیکی و تهدیدات محیط زیستی ناشی از آن پرداختیم. انتشار گازهای گلخانه ای در جو یکی از مهمترین تهدیدات محیط زیستی است که با استفاده از فناوری و تکنولوژی در ارتباط است. در ادامه به توضیح چگونگی ارتباط بین استفاده از فناوری های IT و الکترونیکی و تهدیدات محیط زیستی ناشی از آن که انتشار گازهای گلخانه ای هست خواهیم پرداخت.

بیشتر دی اکسیدکربن و مونوکسید کربن موجود در جو، گازهای گلخانه ای هستند که توسط مردم تولید می شوند. گازهای گلخانه ای گازهایی هستند که در فضا قرار می گیرند و گرما و تابش را به سطح زمین بازتاب می دهند. اعتقاد بر این است که در طی قرن گذشته مقدار گازهای گلخانه ای در جو به شدت افزایش یافته است. این افزایش گازهای گلخانه ای باعث گرم شدن کره زمین و در نهایت موجب آسیب های جبران ناپذیر به محیط زیست خواهد شد. انتشار گازهای کربن از وسایلی مانند اتومبیل، هواپیما، نیروگاه ها و کارخانه ها به جو می رسد. وقتی مردم از خودرو و یا حتی برق که از سوختن سوخت های فسیلی حاصل می شود استفاده می کنند، در واقع در حال انتشار گازهای کربن و گازهای گلخانه ای هستند.

زباله های الکترونیکی و تهدیدات محیط زیستی

اکثر مواد الکترونیکی شامل مواد غیرزیستی قابل تجزیه، فلزات سنگین و مواد سمی مانند کادمیوم، سرب و جیوه است. با گذشت زمان این مواد سمی می توانند به زمین نشت کنند؛ جایی که آنها می توانند آب نوشیدنی انسان ها، حیوانات و نیز گیاهانی که در اطراف آن منطقه زندگی می کنند را آلوده کنند. بسیاری از کشورهای اروپایی حتی دفع کردن زباله های الکترونیکی را ممنوع کرده اند. این مواد سمی می توانند مشکلات متعددی از جمله حالت تهوع، اسهال، استفراغ و حتی سرطان در انسان ایجاد کند. اگر غذا و آب آلوده را بخورید، این سموم در بدن شما ایجاد می شود. اگر شما حیواناتی را که آلوده شده اند بخورید، دوز دو برابر سم را دریافت می کنید. بدتر از همه، بدن شما نمی تواند به درستی برخی از این فلزات را پردازش کند و بنابراین ممکن است سال ها طول بکشد تا از سیستم شما بیرون بیاید.

سخن پایانی

اما چاره چیست؟ آیا نباید از فناوری و تکنولوژی استفاده کرد؟ بدون شک در دنیای مدرن چنین چیزی شاید کمی دشوار به نظر برسد. اما راه های بهتری هم هست. در بخش به برخی از راه حل های ممکن اشاره شد. به طور مثال بازیافت زباله های الکترونیکی می تواند تاثیر بسیاری در کاهش استفاده از منابع تجدیدناپذیر محیط زیست و نیز کاهش آلودگی های محیط زیستی داشته باشد. علاوه براین می توان با خرید از شرکت هایی که محیط زیست را در اولویت های خود قرار می دهند از این شرکت ها حمایت کرد. با حمایت از این شرکت ها و عدم حمایت از شرکت هایی که محیط زیست را آلوده می کنند می توان نقش مهمی ایفا کرد. علاوه برهمه اینها خود تکنولوژی نیز گاهی می تواند در کاهش تهدیدات و نیز آسیب های زیست محیطی مثمر ثمر واقع شود. به طور مثال تکنولوژی می تواند به ما در تولید و توسعه مواد و فناوری های جدیدی که پایدار هستند و به محیط آسیب نمی زنند کمک کند. همچنین تکنولوژی به ما اجازه می دهد تا محیط زیستمان را بهتر درک کرده و در نهایت نتیجه اقدامات خود بر روی آن را مطالعه کنیم. در واقع با استفاده صحیح از تکنولوژی می توان خطرات ناشی از آن را تا میزان زیادی کاهش داد.

  • مقالات
  • 1539
  • 0
  • Share
  • (یک رای به این مطلب بدهید !)
    Loading...

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد