چرا زنگ خطر برای مراقبت از محیط زیست شهری و بازیافت صحیح پسماندها به صدا درآمده؟

مراقبت از محیط زیست ، کارخانجات تولیدی

امروزه بیش از هر زمانی مراقبت از محیط زیست شهری اهمیت یافته است. از آنجا که حیات همه ما به محیط زیستی که در آن زندگی می کنیم وابسته است لذا نگهداری و مراقبت از محیط زیست امری حیاتی برای تمام موجودات به شمار می رود. امروزه عوامل بسیاری هستند که محیط زیست ما را به شدت مورد تهدید و آسیب قرار می دهند. از جمله عوامل تهدید کننده محیط زیست می توان به دفع، رها سازی یا سوزاندن زباله ها در نزدیکی شهرها اشاره کرد. دفع، رهاسازی یا سوزاندن زباله ها به هرشکل که صورت گیرد تهدیدی جدی علیه محیط زیست به خصوص محیط زیست شهری ما به شمار می رود. البته اینها تنها عوامل تهدید کننده محیط زیست ما نیستند اما بدون شک از مهمترین عواملی هستند که در این امر دخالت دارند.

انسان ها چندین سال است که از منابع محدود و تجدید ناپذیر کره زمین برای ساخت و تولید انواع وسایل مورد نیاز خود استفاده کرده و این گونه است که روز به روز منابع تجدیدناپذیر ما کاهش می یابد. این منابع برای ساخت انواع سایل مورد مورد استفاده قرار می گیرد. ابزاری که در نهایت مستهلک، ناکارآمد یا خراب شده و دور انداخته می شود. سرنوشت شیشه های شکسته، بطری های آب، وسایل الکترونیکی یا موبایل های از کارافتاده خود را به خاطر دارید؟ احتمالا همه آنها در سطل آشغال خانه شما ریخته شدند. این آشغال ها در نهایت انباشت، دفن یا سوزانده می شود که در هر صورت آسیب های جبران ناپذیری را بر محیط زیست ما وارد می کند؛ به خصوص اینکه سرنوشت اکثر این زباله ها در جایی در نزدیکی محل سکونت شما ختم می شود. دفن زباله ها می تواند خاک و حتی سفره های آب زیر زمینی را آلوده کرده و به دنبال آن حیات موجودات زنده را به خطر اندازد. همچنین انباشت این زباله ها محل تجمع انواع باکتری های مضرر شده و نیز برای انواع موجودات همجوار بیماری های مرگ آوری را به دنبال دارد. علاوه براین سوزاندن زباله نیز گازهای خطرناکی که از انواع مواد الکترونیکی یا دیگر زباله ها ناشی می شود را وارد جو کره زمین کرده و در نهایت همه اینها به ضرر محیط زیست و حیات جاندران تمام می شود. همانطور که گفته شد از آنجا سرنوشت اکثر زباله ها به فاصله نه چندان دوری از شهر ها ختم می شود لذا این مهم تهدیدی جدی برای اهالی آن شهر به شمار می رود. هرچند که در مجموع نیز حیات کل محیط زیست ما به خطر می افتد و این بسیار نگران کننده است. اینجاست که زنگ خطر برای مراقبت از محیط زیست شهری به صدا در می آید. چگونه می توان از شر زباله های مزاحم خلاص شد و به محیط زیست خود  آسیبی نرساند؟

اینجاست که به اهمیت بازیافت زباله ها پی می بریم. بازیافت به آماده سازی مواد برای بهره برداری دوباره آنها گفته می شود. امروزه انواعی از مواد از جمله پلاستیک، شیشه، کاغذ، برخی مواد شیمیایی و قطعات الکترونیکی بازیافت شده و مجددا به چرخه تولید باز می گردند. بازیافت به واسطه بازگرداندن مواد اولیه به چرخه تولید سهم مهمی در کاهش استفاده از منابع تجدیدناپذیر دارد. با کاهش منابع تجدید ناپذیر، محیط زیست ما کمتر دچار تغییر شده و این از بسیاری جهات حائز اهمیت است. علاوه براین بازیافت صحیح می تواند یکی از مشکلات عمده شهری که همان جمع آوری زباله هاست مرتفع کند. بازیافت زباله ها به این معناست که دیگر شاهد انباشت انواع زباله های شهری و به دنبال آن انواع بیماری ها نخواهیم بود. علاوه براین بازیافت زباله ها، آب، خاک و هوای محیط زندگی ما را از انواع عوامل تهدید کننده ایمن نگه می دارد. با وجود این همه مشکلات شهری مربوط به زباله ها پس چرا به دنبال راه چاره نیستیم؟ راه برون رفت از همه مشکلات مربوط به زباله های شهری بازیافت صحیح آنهاست. اگر همین امروز نسبت به تفکیک زباله های خود و واسپاری آنها برای بازیافت اقدام کنیم بهتر از آن است که فردا برای این کار اقدام کنیم و به فکر مراقبت از محیط زیست باشیم.

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد