مسئولیت مهم و خطیر شرکتهای فعال در صنعت بازیافت و چالش های محیط زیستی پیش روی کشورها… آیا نیاز به فرهنگسازی و کمک دولت ها و شهرداری ها است؟

مسئولیت مهم و خطیر شرکت های فعال در صنعت بازیافت

مسئولیت مهم و خطیر شرکت های فعال در صنعت بازیافت

امروزه بازیافت در کشورهای مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این مهم به خصوص در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه یافته بسیار محسوس است. بازیافت به معنای آماده سازی مواد برای بهره برداری دوباره می باشد. در دنیای صنعتی امروز نیاز به استفاده از موادی همچون آهن آلات، پلاستیک، شیشه، کاغذ و برخی مواد شیمیایی روز به روز افزایش می یابد. از طرف دیگر می دانیم که منابعی که در اختیار داریم محدود هستند و روزی به اتمام خواهند رسید. در چنین وضعیتی تا کی می توانیم به استخراج یا تولید چنین موادی بپردازیم؟ بدون شک اگر تصمیمات لازم برای این مهم اتخاذ نگردد در نهایت روزی به مشکل برخواهیم خورد. در چنین شرایطی است که اهمیت فرایند بازیافت دوچندان می شود. اما این پایان کار نیست. چراکه بدون بازیافت، محیط زیست ما مملو از زباله هایی خواهد شد که روزی ابزار مورد استفاده ما بوده اند. در این صورت انواعی از بیماری ها و مشکلات گریبان گیر ما و محیط زیست ما خواهد بود. به همین دلیل است که بازیافت به خصوص در کشورهای توسعه یافته از اهمیت ویژه ای برخوار است.

مسئولیت مهم و خطیر شرکت های فعال در صنعت بازیافت و چالش های محیط زیستی پیش روی کشورها

همانطور که مشاهده شد شرکت های بازیافت دارای اهمیت فراوانی برای کشورهای توسعه یافته هستند. از طرفی شرکت های فعال در صنعت بازیافت مسئولیت  مهم و خطیری را برعهده دارند. این شرکت ها میان هریک از انواع زباله ها همچون کاغذ، پلاستیک، شیشه و زباله های الکترونیک تفاوت قائل شده و هریک از این مواد را پس از بازیافت برای ساخت و به کار گیری دوباره آنها آماده می کنند. دنیایی را تصور کنید که در آن روز به روز منابع محدود آن صرف تولید موادی مختلفی می گردد. بدون شک روزی این منابع به اتمام خواهد رسید. در این صورت سرنوشت آن دنیا را چگونه تصور خواهید کرد؟ در این شرایط است که باید علاج واقعه پیش از وقوع آن کرد.

بازیافت مواد مختلف به ما این فرصت را می دهد تا موادی که در گذشته صرف تولید ابزار مختلف شده اند و هم اکنون این ابزار چیزی جز زباله نیستند را برای تولید ابزاری جدید به کار گیریم. به این ترتیب نه تنها از اسراف منابع محدود زمین جلوگیری کرده ایم بلکه از محیط زیست خود نیز حفاظت کرده ایم. محیط زیست امروزه بیش از هر زمانی دچار بحران شده است. بحرانی که ما انسان ها باعث و بانی آن هستیم. روز به روز به گرمای زمین افزوده می شود. یخ های قطب های شمال و جنوب آب شده و این خطر وجود دارد که خشکی های زمین به زیر آب رود. از طرفی بسیاری از دریاچه ها به سبب گرمی هوا عقب نشینی کرده و حتی خشک شده اند. گرمای طاقت فرسا و نیز کاهش آب های شیرین جان بسیاری از گیاهان ، حیوانات و انسان ها را تهدید می کند.

علت این مشکلات را می توان افزایش بی رویه منابع محدود کره زمین عنوان کرد. به طور مثال می توان به کاهش درختان برای تولید کاغذ و در نتیجه کاهش اکسیژن سطح کره زمین و افزایش دی اکسید کربن اشاره کرد. همچنین می توان به کارخانه هایی اشاره کرد که موادی همچون نفت را صرف تولید پلاستیک و مواد مشابه می کنند. فرایندی که اغلب با سوخت و ساز همراه بوده و آلودگی های زیادی را به کره زمین وارد می کند. به این ترتیب با وجود چالش های محیط زیستی پیش روی کشورها، مسئولیت مهم و خطیر شرکت های فعال در صنعت بازیافت بیش از پیش نمایان می شود. تمامی این موضوعات نشان دهنده مسئولیت مهم و خطیر شرکت های فعال در صنعت بازیافت می باشد.

آیا نیاز به فرهنگسازی و کمک دولت ها و شهرداری ها است؟

فرهنگسازی یکی از مهمترین عوامل تشویق مردم و صاحبان مشاغل به سمت بازیافت است. با فرهنگسازی می توان مردم و صاحبان مشاغل را نسبت به منابع محدود زمین ، آثار سوء مصرف این منابع و نیز فواید و مزایای بازیافت آگاه کرد. با آگاهی مردم نسبت به این مزایا روز به روز گرایش به بازیافت زباله های دور ریختنی افزایش می یابد تا آنجا که هر فرد خود زباله های خود را بر اساس مواد مختلف تفکیک کرده و در اختیار مراجع مربوط قرار می دهد. اما فرهنگسازی و آموزش مردمی امری است که به مرور زمان و البته با تلاش همگانی اتفاق می افتد.

در این راستا سازمان ها و نهادهای مختلفی می توانند وظیفه آگاهی بخشی را به عهده گرفته و یا به توسعه بازیافت کمک کنند. بدون شک برای آنکه این امر همه گیر شود و همه از مزایای آن بهره مند شوند نیاز است تا نه تنها شرکت های بازیافت بلکه خود مردم و سایر نهادها و سازمان نیز در این راه همراه شوند. از جمله این نهادها می توان به دولت ها و شهرداری ها اشاره کرد. از آنجا که بخش اعظمی از صنایع کشورها را دولت ها در اختیار دارند و نیز از آنجا که دولت در شمار بلند پایه ترین نهادهای کشور به شمار می رود لذا رویکرد این نهاد نسبت به این انر می تواند تاثیر مهمی در بازیافت و فرهنگسازی آن داشته باشد. از طرفی شهرداری که سازمانی است محلی و به منظور اداره اموری از قبیل عمران، آبادی، بهداشت شهر و رفاه ساکنان آن شهر خدمت می کند نیز می تواند تاثیر زیادی در بازیافت زباله ها داشته باشد. بدون شک همکاری شرکت های بازیافت و شهرداری ها گام مهمی در بازیافت انواع زباله ها به شمار می رود و سبب ادای دین و انجام مسئولیت مهم و خطیر شرکت های فعال در صنعت بازیافت می گردد.

  • مقالات
  • 850
  • 0
  • Share
  • (یک رای به این مطلب بدهید !)
    Loading...

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد