پیشرفت و توسعه تکنولوژی و نوآوری و تاثیرات زیست محیطی و اکوسیستمی پیرامون

پیشرفت و توسعه تکنولوژی

امروزه دنیای مدرن به سرعت در حال پیشرفت و توسعه تکنولوژی و نوآوری است. این تکنولوژی ها علاوه برآنکه مزایای خاص خود را دارند معایب فراوانی نیز دارند از جمله آنکه بسیاری از این ها تاثیرات زیست محیطی و اکوسیستمی زیان آوری را به دنبال دارند. یکی از دلایل این مشکلات آن است. که دخل و تصرف انسان در محیط لزوما به معنای ایجاد تغییرات در شکل طبیعی و اولیه محیط زیست است. در صورت عدم اصلاح روند کنونی، توازن موجود در طبیعت بهم خورده و این مهم پیامدهای جبران ناپذیر و خطرناکی را در پی خواهد داشت. چنانکه امروزه نیز در برخی جوامع با چنین مشکلات ناخواسته ای روبه رو هستیم. امروزه منابع طبیعی در سراسر جهان به شدت آسیب دیده و این معضل چه در زمینه آب، خاک، هوا و چه در سایر زمینه ها موجب بروز بیماری های مختلفی شده است. علاوه براین، آلودگی های مربوط به آب، خاک و هوا منجر به کاهش بهره وری سرمایه های زیست محیطی در تولید کالاهای مختلف نیز می گردد.

پیشرفت و توسعه تکنولوژی ، صنعت و محیط زیست

تاثیرات زیان آور پیشرفت و توسعه تکنولوژی و صنعت در محیط های بشری غیر قابل انکار است. وجود کارخانه های بزرگ صنعتی به ویژه کارخانه هایی که در مناطق حساس اکولوژیکی و یا مراکز شهری واقع شده اند خسارات زیست محیطی جبران ناپذیری را به دنبال داشته اند. با این حال نمی توان از مزایای بسیار صنعت و تکنولوژی چشم پوشی کرد. بلکه به منظور کاهش تاثیرات زیان آور صنعت و پیشرفت و توسعه تکنولوژی باید راه حل هایی برای این منظور اتخاذ گردد. به طور مثال بسیاری از کارشناسان زیست محیطی براین باورند که پروژه های صنعتی می بایست براساس نتایج مطالعه ارزیابی زیست محیطی استوار گردد. در این صورت عواقب زیست محیطی پروژه مورد نظر و نیز چگونگی آسیب آن بر محل های اطراف پیش بینی می شود.

پیشرفت و توسعه تکنولوژی تاثیر غیرقابل انکاری در رشد و پیشرفت علمی کشورها، بهبود وضعیت بهداشتی جوامع و افزایش سطح امید به زندگی داشته است. با این حال همزمان با رشد و توسعه تکنولوژی، سرعت تغییرات در محیط زیست جهانی شدت گرفته است. افزایش میزان آلودگی، افزایش سطح آب و استمرار در کاهش منابع از جمله این تغییرات هستند. از نیمه دوم قرن بیستم به بعد و به موجب این تغییرات جامعه جهانی شاهد نگرانی های مختلف در زمینه های زیست محیطی بوده است. امروزه بسیاری از صاحبان صنایع مختلف فقط و فقط منافع آنی خود را در نظر دارند و به این طریق نسبت به اکوسیستم های طبیعی بی توجه بوده و آن را مورد استفاده و تجاوز قرار می دهند. این در حالی است که منابع طبیعی و ذخایر انرژی دائمی نیست و به فساد و تباهی کشانیده شده و در نهایت عواقب سوء آن متوجه نسل های آینده خواهد بود.

یکی از مهمترین مشکلاتی که امروزه گریبان گیر محیط زیست ما شده است آلودگی آب های سطحی و زیر زمینی توسط صنایع فلزی است. از جمله این صنایع می توان به کارخانه های ماشین سازی، فلزکاری و آبکاری، آلومینیوم، ذوب آهن، ذوب فلزات، فولاد سازی، کارخانجات فلوتاسیون سرب، روی، مس و نیز تولید دستگاه های حرارتی و برودتی اشاره کرد. اغلب پروسه های تولید صنایع ذکر شده با آب رابطه مستقیم داشته و از مهمترین منابع آلوده کننده آب به شمار می روند. این آلودگی ها تغییر در PH آب، بهم خوردن تعادل اکولوژیک محیط آبی، تسریع فعل و انفعالات شیمیایی آب، مرگ آبزیان و کاهش خودپالایی و تصفیه آب توسط میگروارگانیزم های هوازی را به دنبال دارند. جالب است بدانید تا 90 درصد مواد استخراج شده از معادن صنایع فلوتاسیون به صورت لجن و مواد معلق توسط فاضلاب به منبع پذیرنده آب منتقل می شوند.

آلودگی هایی شیمیایی و بیولوژیک نیز از انواع دیگر آلودگی های آب است که به دنبال تخلیه ترکیبات مختلف در آب مانند کلر ، فلوئور ، فنل ، سیانور ، فسفر و نیترات حاصل می شود. این آلودگی ها موجب مسمومیت آب و جلوگیری از تصفیه آن می شود. از دیگر سو آلودگی های بیولوژیک موجب افزایش میزان BOD شده که در نهایت از بین رفتن اکسیژن آب ، به خطر افتادن حیات آبزیان و مساعد شدن محیط برای رشد میکروارگانیزم های هوازی را به دنبال درد.

آیا می دانید اینترنت مسبب 2 درصد از آلودگی های کربن جهان است؟ محتوای سایت ها در دیتاسنترهای بزرگی ذخیره می شوند. این دتیاسنتر ها به برق زیادی برای فعالیت خود نیازمندند. و همین مصرف زیاد برق منبع تولید 2 درصد از آلودگی کربن دی اکسید جهان می باشد که این مقدار با آلودگی ناشی از تمام هواپیاماهای جهان برابر است. البته مشکل اصلی در تعدد سرور ها نیست بلکه از آنجا که این سرورها همیشه روشن هستند لذا خنک کردن حرارت ناشی از فعالیت زیاد این سرورها بدون استفاده از مقدار زیادی برق امکان پذیر نمی باشد.

کارخانجات سازنده قطعات کامپیوتری نیز از دیگر منابعی هستند که معمولا مواد سمی زیادی از جمله تری کلرو اتیلن تولید می کنند.  این ماده بسیار مضر است و به هیچ عنوان نباید به آب های زیرزمینی راه یابد. اما متاسفانه در کارخانه سیلیکون وی این اتفاق رخ داد! مواد سمی موجود در خاک و آب های زیر زمینی از طریق فرایندی که پیش رانی بخار نام دارد وارد هوا و سیستم تهویه ساختمان ها شده و در نهایت به سیستم تنفسی افراد ساکن در منطقه را پیدا می کند. این مواد سمی می توانند اختلالاتی را در سیستم ایمنی بدن انسان موجب شوند. دریاچه شهر بائوتو در کشور چین به خاطر استخراج مواد اولیه سخت افزار ها به یک دریاچه سمی تبدیل شده است. این دریاچه سرشار از مواد رادیو اکتیو ، اسیدی و سمی است به گونه ای که به فاصله چند صد متری آن نیز نمی توان نزدیک شد. این مواد سمی بیماری هایی مختلفی را برای محیط زیست و موجودات زنده به دنبال خواهد داشت.

فناوری پاک

همانطور که می دانید محیط زیست از اهمیت ویژه ای برخودار است چراکه حیات همه موجودات بدان وابسته است. از طرفی نیز استفاده از پیشرفت و توسعه تکنولوژی و صنعت در روند روبه رشد اقتصاد غیرقابل انکار است. لذا باید چاره ای اندیشید تا بدون آنکه فعالیت های تکنولوژیک کاهش یابد ، محیط زیست را از خطر نابودی نجات دهیم. یکی از راهکارهایی که به این منظور در ای بازیافت پیشنهاد می گردد استفاده از فناوری پاک است. تولید تمیزتر از مهم ترین جنبه های تکنولوژی پاک است که این مهم به نوبه خود محیط زیست سالم تر را به دنبال خواهد داشت. فناوری پاک به معنای تولید صنعتی همراه با حفظ محیط زیست است که این مهم مزایای راهبردی و اقتصادی بسیاری را برای صنعت به دنبال خواهد داشت. به این ترتیب با جایگزین کردن روش ها و تکنیک های جدید که به منظور حفظ محیط زیست انجام می گیرند می توان هدف تولید بهتر با آلودگی کمتر را تحقق بخشید.

  • مقالات
  • 12036
  • 3
  • Share
  • (11 votes, average: 3٫64 out of 5)
    Loading...

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد