چالش های کارآفرینی

چالش های کارآفرینی

شروع یک کار همیشه با سختی ها و دشواری همراه است. راه اندازی یک کسب و کار و شروع کارآفرینی نیز از این قائده مستثنی نیست. کارآفرینی و شروع یک کسب و کار از بسیاری جهات ارزشمند بوده و همیشه مورد ستایش قرار می گیرد. اما همانطور که می دانید برای شروع فعالیت کارآفرینی مشکلاتی متعددی وجود دارد. این مشکلات به خصوص در کشور ما ایران بیش از همه جا دردسر ساز شده و چالش های بزرگی پیش روی کارآفرینان به شمار می رود. از جمله مهمترین موانعی که یک کارآفرین در شروع کار با آن دست و پنجه نرم می کند می توان به دولت، موانع تامین مالی و موانع اداری اشاره کرد. در ادامه مقالات ای بازیافت به توضیح چالش های کارآفرینی و نیز راه برون رفت از آن می پردازیم.

دولت

دولت ها به طرق مختلف با حمایت از کارآفرینان می توانند نقش مهمی در کارآفرینی، افزایش تولید و تولید ثروت ایفا کنند حال آنکه در در بسیاری مواقع قوانین و مقررات دولتی و نیز فعالیت های اقتصادی دولت ها به گونه ای شکل می گیرد که گویی دولت در مقابل بنگاه های اقتصادی کوچک و کارآفرینان قرار دارد. به این ترتیب بخش بزرگی از نگرانی کارآفرینان را نگرانی تقابل با دولت، قانون گذاران و انحصارات ایشان در بازار شکل می دهد. این درحالی است که دولت ها می بایست از کارآفرینان حمایت کرده و بسترهای فرهنگی، اقتصادی و قانونی لازم برای کارآفرینان را فراهم نمایند. دولت ها می توانند با ایجاد تغییرات مناسب در قوانین مختلف از بسیاری جهات گام های مهمی در راستای حمایت از کارآفرینان بردارند.

چالش های کارآفرینی و موانع تامین مالی

مشکلات مالی از دیگر موانعی است که می تواند نقش بازدارنده در ایجاد فعالیت های کارآفرینی داشته باشد. همانطور که می دانید راه اندازی یک کسب و کار نیاز به یک سرمایه اولیه دارد. در بسیاری موارد افرادی که به دنبال راه اندازی بنگاه های کوچک هستند از پس مخارج اولیه آن برنیامده و در صدد دریافت وام و اعتبار از بانک ها و موسسات مالی بر می آیند. بانک ها در صورت اتخاذ سیاست مناسب می توانند در راه اندازی یک کسب و کار سهیم باشند. حال آنکه در بسیاری موارد بانک های خصوصی و دولتی که که از قوانین بانک مرکزی و شرایط غیر رقابتی بین آنها پیروی می کنند خدمات مناسبی را به صاحبان بنگاه های اقتصادی ارائه نمی دهند. شرایط سخت گیرانه برای اعطای وام و نیز شرایط پرداختی با سودهای غیرمنطقی مشکلات بسیاری است که از سوی بانک ها به کارآفرینان تحمیل می شود.

موانع اداری

موانع اداری یکی دیگر از مشکلاتی است که کارآفرینان به خصوص در در کشور ما با آن دست و پنجه نرم می کنند. به طور مثال مشکلات دریافت وام و یا موانع دریافت مجوز از نظر طولانی بودن مسیر اداری از جمله چالش های اداری کارآفرینان می باشد. براساس آمار موجود، کشور ما از نظر وضعیت دریافت مجوز برای شروع کار در جهان رتبه 169 را به خود اختصاص داده است. نیز در شاخص شروع کسب و کار کشور ما در رتبه 107 قرار دارد که هردوی اینها حکایت از وضعیت نامناسب و نیز موانع اداری و بروکراسی کارآفرینان در کشور دارد.

سخن پایانی

هریک از سه مورد گفته شده به نوبه خود از جمله چالش های بزرگ یک کارآفرین در شروع کار به شمار می رود. نیز همانطور که در ابتدا گفته شد کارآفرینی از بسیاری جهات برای یک کشور ارزشمند بوده و می بایست تا آنجا که ممکن است از کارآفرینان حمایت کرد. در این راستا دولت ها می توانند با ایجاد قوانین مناسب، بستر مناسب را برای شروع به کار کسب و کارها و بنگاه های اقتصادی کوچک فراهم آورند. نیز دولت ها می توانند به صورت غیرمستقیم و از طریق سیاست گذاری های مناسب برای بانک ها و نیز رفع موانع اداری گام مهمی را در رفع چالش های یک کارآفرین بردارند. به این طریق کارآفرینان می توانند تمام فکر و ذکر خود را بر کار خود متمرکز کرده و در نتیجه بازدهی خود را تا حد چشم گیری افزایش دهند و اینگونه است که در یک کشور اشتغال ایجاد شده، تولید افزایش یافته و خلق ثروت صورت می گیرد.

  • مقالات
  • 1316
  • 0
  • Share
  • (یک رای به این مطلب بدهید !)
    Loading...

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد