بازیافت کامپیوتر ، چرا و چگونه؟

بازیافت کامپیوتر

بازیافت کامپیوتر ، چرا و چگونه؟

تجهیزات الکترونیکی کاملاً یکبار مصرف شده‌اند و هر روز سریع‌تر، دقیق‌تر و ارزان‌تر می‌شوند. اگر وسیله‌ای شکسته شود، اغلب به صرفه‌تر است که یک نسخه جدید را خریداری کنید تا آن را تعمیر کنید. این‌ روند بسیار مطلوب است، اما سوال اساسی اینجاست که چه اتفاقی برای “نسخه قدیمی وسایل الکترونیک” رخ می‌دهد؟ فقط در مورد آیتم‌های بزرگ مانند کامپیوتر و تلفن‌های موبایل فکر نکنید.

در مورد تمام تجهیزات الکتریکی دیگر در خانه‌اتان فکر کنید:

زنگ هشدار، مخلوط کن، مایکروویو، یخچال، ماشین حساب، اسباب بازی، بازی های ویدئویی، دوربین، سشوار …. این تجهیزات که به عنوان وسایل الکترونیکی شناخته می‌شوند، از هر نوع، هر روز بیشتر و بیشتر بخشی از زندگی روزمره ما که نیاز به بازیافت ضایعات الکترونیکی (ewaste) است را بالا می‌برد. براساس آمار اداره آمار استرالیا، پیش بینی می‌شود که در استرالیا میزان دفع زباله‌های شهری بیش از سه برابر رو به رشد باشد. متاسفانه ده‌ها تن مواد زائد سمی محل‌های دفن زباله را پر کرده‌اند، فلزات خطرناک مانند سرب، کادمیوم و جیوه را به خاک اطراف و آب های زیرزمینی ریخته و در نهایت به بدن انسان منتقل می‌کنند. اثرات بهداشتی این فلزات سنگین در انسان می تواند ویران‌گر باشد، تحقیقات نشان می‌دهد که تومورها، اختلالات روانشناختی و سرطان تنها برخی از نتایج است.

طبق گزارش شورای محیط زیست، حفاظت و میراث (EPHC)، استرالیایی ها 16.8 میلیون دستگاه الکترونیکی را در سال 2007 حذف کردند. تنها 9 درصد از این محصول بازیافت شده بود در حالی که 88 درصد یا 14.7 میلیون دستگاه به دفن زباله فرستاده شدند. باقیمانده صادر شد. با استفاده از فن‌آوری رایانه‌ای که همیشه در حال رشد و رقابتی با قیمت پایین است، رایانه‌های قدیمی (که اغلب هنوز هم کار می‌کنند) سریع‌ترین شکل بازیافت الکترونیک را در سراسر جهان تبدیل می‌کنند. خطر در این است که دفع نامناسب و ناخواسته کامپیوترها از طریق دفن زباله، باعث افزایش بیماری‌های ناشی از آن‌ها شود.

به طور متوسط…

در سال 2006، 1.6 میلیون کامپیوتر به فروش رفت و تنها 500 هزار مورد آن بازیافت شد. 1.8 میلیون از آن‌ها در انبار نگهداری می‌شوند. 5.3 میلیون رایانه به راحتی در حال خاک خوردن در گوشه منازل و ادارجات می‌باشند. در این مقاله برخی از پیشنهادات ساده را برای اطمینان از این‌که رایانه قدیمی در نهایت آسیب بیشتری به محیط زیست وارد نمی‌کند را بیان می‌کند. هنگام خرید قطعات جدید یا سیستم کاملا جدید، می‌توان از خرده فروش درخواست بازیافت تکنولوژی قدیمی را داشت. چون بعضی شرکت‌ها مانند Dell Computers برنامه‌هایی برای بازیافت و اهدا را به فروشندگان ارائه می‌دهند.

شرکت هایی هم وجود دارند که با دریافت تجهیزات رایانه‌ای قدیمی، یا رایانه‌هایی با شکستگی‌ها و خرابی‌های کوچک را با هزینه کم تعمیر کرده وبه کسانی که ممکن است قادر به ارتقاء سیستم‌های قدیمی خود نباشند، بفروشند یا برای کمک به مجهز شدن سیستم‌های مدارس هدیه کنند. اما اگر سیستم قدیمی دیگر قابل استفاده نمی‌باشد هم می‌توان آن‌ها را به مراکز بازیافت الکترونیک تحویل داد تا به روش‌های مناسب با محیط زیست بازیافت شوند.

با پیروی از این نکات سریع و ساده، آسان می‌توان اطمینان حاصل کرد که رایانه قدیمی و کهنه به عنوان ضایعات الکترونیکی تبدیل نمی‌شود و به عنوان زباله به طبیعت افزوده نمی‌شود. رایانه‌های قدیمی و از کار افتاده در جهان با سرعت رو به افزایش می‌باشد. بازیافت کامپیوتر فرآیندی است که به وسیله آن دستگاه به طور کامل تجزیه می‌شود و سپس بر اساس نوع مواد مرتب می‌شود. سپس هر نوع ماده به متخصصین مربوطه در هر بخش فرستاده می‌شود که با تجهیزات و دستگاه‌های بازیافت آن‌ها را به مواد خام تبدیل می‌کنند، بنابراین می‌توانند برای تولید محصولات جدید مورد استفاده قرار گیرد. این مواد می‌تواند شامل مس، قلع، آلومینیوم، فولاد، پلاستیک، شیشه و در برخی موارد فلزات گرانبها باشد. صرفه جویی و احیاء این مواد به عنوان بخشی از فرآیند بازیافت،کاهش صرف هزینه‌های قابل توجه و تاثیرگذاری بر محیط زیست است که برای استخراج این فلزات از زمین اختصاص داده شده است. بازیافت کامپیوتر و لپ تاپ، بیشترجنبه ی ایمنی بازیافت آن مدنظراست. چون کامپیوترها حاوی مواد مضر شامل سرب، دیاکسین، PCB ها و کادمیوم هستند که بازیافت کامپیوتر قابلیت اطمینان و مسئولیت پذیری این عناصر مضر را به گونه‌ای مسئولانه تضمین می‌کند.

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد