کرونا ویروس و نقش بازیافت در سلامت جامعه و بهداشت محیط

نقش بازیافت در سلامت جامعه

روزانه در خیابان شاید بارها و بارها افرادی را دیده ‏ایم که باری از زباله بر دوش خود دارند و یا تا کمر در سطل زباله فرو رفته اند تا با جمع‏ آوری زباله ‏ها اندک روزی خود را بدست آورند. افرادی که حتی در زمان نبود ویروس کرونا بدون هیچ مراقبت بهداشتی به زباله گردی مشغول بودند. اما در این روزها با شیوع ویروس کرونا و ترس و هراسی که در بین مردم افتاده اهمیت و توجه به مراقبت بهداشتی این دسته از افراد جامعه که رزق و روزی خود را از طریق گشتن در میان زباله ها بدست می‏ آوردند صد چندان می‏گردد و با توجه به بضاعت اندک این افراد تأمین هزینه‏ های دیگر از جمله وسایل حفاظتی برای این دسته بسیار مشکل می‏باشد. متاسفانه در میان زباله گردان کودکانی دیده می‏شوند که با توجه به وضعیت جسمانی و تغذیه نامناسبی که دارند و ایمنی بدنی کم و ساعات کاری طولانی و مشکلات تنفسی و تماس مستقیم با انواع زباله‏ ها بیشتر در معرض این ویروس قرار دارند و دیگر اینکه این کودکان چون اغلب بی‏ سرپرست و بدون سرپناه هستند در همان محل‏ هایی که عمل بازیافت و تفکیک زباله صورت میگیرد زندگی می‏کنند و بسا بسیاری از افراد جامعه با ترس و هراس بسیاری از کنار این افراد عبور میکنند. مسئله‏ دیگری که باعث نگرانی است این است که این افراد در سراسر شهر در گردش هستند ممکن است باعث انتقال وسیع‏تر ویروس کرونا شوند.

نقش بازیافت در سلامت جامعه

با پیدایش ویروس کرونا در کشور چین به منظور جلوگیری از گسترش آن بسیاری از نهادهای دولتی و خصوصی این کشور به تعطیلی کشیده شدند و کارکنان این بخش نیز به توصیه دولت این کشور دست از کارهای خود کشیدند و در خانه ماندند.
در همین راستا در بسیاری از استان‏ های کشور از سوی شهرداری‏ ها اقداماتی در راستای پیشگیری از ویروس کرونا انجام شده است که از جمله اقدام به جمع‏ آوری زباله گردان از سطح شهر و نگهداری این کودکان در مکان‏هایی دور از محل‏ های بازیافت تا پایان بحران ویروس کرونا و پلمپ و تعطیلی مراکز خرید و فروش ضایعات صورت گرفته است و زباله ها بدون تفکیک شدن و به صورت مستقیم دفن می‏گردند. اما متاسفانه با توجه به بحران ویروس کرونا که در کشور وجود دارد و استفاده بیشتر مردم از لوازم یکبار مصرف باعث افزایش زباله‏ ها گردیده است.

در همن رابطه یک کارشناس محیط زیست ضمن بیان این موضوع که دستکش‏ ها و ماسک‏ های رها شده در خیابان ناقل این بیماری هستند و برای مدیریت پسماندهای ناشی از این موضوع باید تدابیری اندیشیده شود و از همه شهروندان درخواست نموده به این مسئله تفکیک پسماندهای خانگی توجه ویژه داشته باشند.
پسماندهای بیمارستانی به چند دسته پسماندهای عفونی، تیز و برنده، عفونی و شیمیایی دسته بندی می‏شوند و پسماندهای مربوط به ویروس کرونا جزء پسماندهای عفونی محسوب می‏گردند. یکی از کارشناسان مرتبط با موضوع بهداشت و سلامت جامعه ضمن تأکید بر این موضوع که مدیریت پسماندها بر عهده سازمان محیط زیست است و با توجه به اینکه شیوع ویروس کرونا در حال گسترش است مدیریت این بخش از اهمیت ویژه ‏ای برخوردار است. از جای دیگر بحث بازیافت پسماندهای بیمارستانی در شرایط حاضر جامعه جای اهمیت بسیاری دارد که در کنترل ویروس کرونا ارتباط مستقیمی دارد. دفع زباله هایی نظیر ماسک‏ ها، دستکش‏ ها و لباس‏ هایی است که مرتب باید تعویض گردند و حتی ممکن است دارای ویروس کرونا نیز باشند. این پسماندها امروزه با روش خوبی با پوشش کامل آهک، مواد گندزدا و پوشش کامل با خاک دفن می‏ شوند.

به گفته یکی از کارشناسان محیط زیست روز سه شنبه اعلام نمود که بیماریهای فراگیر مانند ویروس کرونا جزء مخاطرات طبیعی مانند زلزله و سیل طبقه بندی می‏شوند و اثرات سوء بر محیط زیست دارند. این کارشناس در ضمن افزود که اگر بخواهیم از اثرات مثبت ویروس کرونا صحبت کنیم می‏توانیم به در خانه ماندن شهروندان استفاده کمتر از وسایل نقلیه اشاره کنیم و اثر منفی همین در خانه ماندن باعث افزایش استفاده از سیستم‏ های گرمایش و مصرف برق است. از طرف دیگر مسئله شیوع ویروس کرونا باعث افزایش استفاده مردم از مواد شوینده و ضدعفونی کننده است که باعث ایجاد افزایش فاضلاب و کاهش منابع آب زیرزمینی می‏گردد. یکی دیگر از معضلات ویروس کرونا عدم توجه به جمع آوری و ضدعفونی کردن وسایل و از بین بردن وسایل بیمارستانی می‏باشد. از اثرات دیگر ویروس کرونا افزایش مصرف دارو می‏ باشد. گزارش‏ هایی نیز به تازگی نشان داده ‏اند این بیماری قابل انتقال به حیوانات خانگی شبیه گربه و سگ نیز می‏ باشد.

این کارشناس از جنبه دیگر به این مسئله نگریسته و گفته که فراگیری ویروس کرونا کاهش چشمگیری در فعالیت‏ های صنعتی داشته و ممنوعیتی که در کشورها به منظور جلوگیری از شیوع این ویروس گذاشته شده تأثیر مثبتی بر محیط زیست گذاشته و سطح آلودگی هوا کاهش یافته است. شرکت ای بازیافت در زمینه مشاوره و اجرای پروژه های بازیافت الکترونیک از هرگونه پسماند براساس پروتکل های ابلاغی نهادهای بهداشتی درمانی ایفای نقش می نماید.

  • مقالات
  • 650
  • 1
  • Share
  • (یک رای به این مطلب بدهید !)
    Loading...

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد