جدیدترین سی‏ پی ‏یو های کامپیوتر و قدرت پردازش آنها

جدیدترین سی‏ پی ‏یو های کامپیوتر

اینتل از بزرگترین شرکت‏ها در زمینه ساخت و تکنولوژی CPU های کامپیوتر می‏باشد و از زمان تأسیس تا امروز در تلاش برای ارتقای پردازنده ‏های کامپیوترها بوده است. در این مقاله سعی ما بر این بوده است که به معرفی تاریخچه پیدایش CPU، ساختار و مشخصات آنها، جدیدترین سی پی یو‏های کامپیوتر و قدرت پردازش آنها خواهیم پرداخت.

تاریخچه

شرکت اینتل در سال 1968 توسط رابرت نویس، گوردون مور، اندرو گروو تأسیس شد. Intel ترکیبی از کلمات integrated و electronics است. اولین پردازنده توسط این شرکت به نام پردازنده 4004 در سال 1971 تولید شد و اندازه ‏ای در حدود 85 هزار متر مکعب بود و در هر ثانیه 60 هزار پردازش را انجام میداد. پردازنده بعدی 8008 نام گرفت و در سال 1972 وارد بازار شد. از آن زمان تاکنون تمرکز اصلی این شرکت بر روی پردازنده ‏ها بوده است و هر چند در کنار تولید پردازنده، به تولید تراشه ‏ها مادربرد، کارت شبکه، درایو SSD نیز پرداخته است.

در هنگام خرید کامپیوتر، لپ تاپ و حتی موبایل مهمترین نکته توجه به CPU یا همان پردازنده آن است. احتمالاً شما اصطلاحاتی مانند corei7، corei5، corei3 را شنیده باشید. بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‏کنند که این اعداد نشان دهنده تعداد هسته‏ های آن است در صورتی که این اعداد نشان دهنده قدرت آن پردازنده می‏باشد. در اینجا بهتر است به معرفی کوتاهی از مشخصات سی پی یوها بپردازیم تا تشخیص میزان قدرت آنها برای شما راحت‏تر باشد.

تعداد هسته‏ ها

در سی پی یوها هر چقدر تعداد هسته ‏های آنها بیشتر باشد تعداد کارهایی که قادر به انجام آن خواهند بود نیز بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال کمترین تعداد هسته را corei3 دارد و دارای 2 هسته می‏باشد.

حافظه کش

هنگامی که سی پی یو در پردازش اطلاعات خود به اطلاعاتی تکراری برمی‏خورد این اطلاعات را در حافظه کش خود ذخیره می‏نماید تا بتواند پردازش این اطلاعات را با سرعت بیشتری به انجام برساند. کارکرد حافظه کش مانند RAM می‏باشد و تنها تفاوت آنها در سرعت می باشد.

سرعت کلاک

سرعت کلاک یا clockspeed سرعتی است که با واحد گیگاهرتز سنجیده خواهد شد و نشان دهنده تعداد سیکل‏هایی است که پردازنده در هر ثانیه به انجام می‏رساند می‏باشد. سی پی یوهای امروزی قادر هستند تا سرعت کلاک را براساس دمای CPU و تعداد task تنظیم نمایند. این سرعت با مشخصه base به عنوان حداقل سرعت و turbo به معنای حداکثر سرعت تعیین می‏گردد.

Thread

به تعداد پردازش‏های مستقلی که در هر لحظه تراشه قادر به انجام آن باشد thread گفته می‏شود. در واقع task هایی که CPU پردازش می‏کند در واقع thread های نرم ‏افزاری هستند که سیستم عامل آنها را زمانبندی می‏کند.

IPC

حتی اگر شما دو سی پی یو کاملا یکسان از دو شرکت متفاوت داشته باشید مطمئن باشید که IPC آنها متفاوت خواهد بود. IPC در واقع به معماری CPU بستگی دارد و از این نظر سی پی یوهای نسل جدید بهتر از نسل های قدیمی تر خواهند بود. IPC در واقع تعداد کارها و دستوراتی است که در یک کلاک انجام خواهد گرفت.

TDP

TDP که مخفف عبارت Thermal Design Pofile/Power بیشترین دمایی است که توسط تراشه تولید خواهد شد می‏باشد و با وات سنجیده می‏شود. با دانستن این مقدار شما میتوانید در مورد اینکه آیا سی پی یو توان تحمل این مقدار گرما را دارد یا نه را بسنجید و حتی می‏توانید در مورد اینکه منبع تغذیه می‏تواند این مقدار برق مورد نیاز را تعیین نمایید اطلاعاتی بدست آورید.

جدیدترین سی پی یوهای کامپیوتر و قدرت پردازش آنها

Intel core i3-8100

این پردازنده 4 هسته‏ ای با فرکانس 6/3 گیگاهرتز می‏باشد. intel core i3-8100 دارای UHD graphic 630 مجهز شده است در حالیکه مدل های یکسان از همین نوع AMD که از نظر قیمتی یکسان با این مدل باشد فاقد گرافیک داخلی هستند. این واحد گرافیکی شاید گزینه مناسبی برای کارهای گرافیکی پیشرفته نباشد اما برای کارهای ساده تمام نیازهای گرافیکی شما را تأمین خواهد کرد.

AMD RYZEN 3 3200G

اگر شما قصد ندارید برای خرید پردازنده هزینه زیادی را بپردازید انتخاب AMD RYZEN 3 3200G
این پردازنده با اندازه در حدود 12 نانومتر دارای پردازشگر گرافیکی VEGA 8 می باشد که برای کارهای معمول شما را از خرید کارت گرافیک بی‏ نیاز می‏سازد. این سی پی یو 4 هسته‏ ای محدوده فرکانسی در حدود 6/3 گیگاهرتز دارد و توان مصرفی آن 65 وات می‏باشد. از جمله نقاط قوت این سی پی یو می‏توان به مواردی چون قیمت مناسب آن، گرافیک داخلی مناسب و برای استفاده در کیس‏های کوچک مناسب می‏باشد.

RYZEN 9 3900

این سی پی یو 12 هسته ‏ای انتخاب مناسبی برای گیمرهایی است که همواره به دنبال بازیهای با گرافیک بالا هستند مناسب می‏باشد. پردازنده RYZEN 9 3900X از PCIe 4.0 پشتیبانی و ضریب آن باز می‏باشد به این معنی که علاوه بر 12 هسته بکار رفته در این پردازنده کاربر می‏تواند مقدار آنها را نیز افزایش دهد. کش سطح سه این محصول دارای توان 105 وات می‏باشد. حداکثر سرعت این رم می‏تواند در حدود 3200 مگاهرتز باشد. از جمله نقاط قوت این محصول قیمت مناسب با توجه به امکانات بکار رفته در آن است و ضریب باز بودن آن نیز به جذابیت بیشتر این محصول افزوده است.

  • مقالات
  • 1477
  • 0
  • Share
  • (یک رای به این مطلب بدهید !)
    Loading...

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد